Nabór wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie skierowany do podmiotów podległych oraz nadzorowanych przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne

    Nabór zakończony

Zgłaszanie potrzeb do ustawy budżetowej na 2026 – inwestycje budowlane

   Warszawa, 24 marca 2025 r. 

KOMUNIKAT w sprawie wydłużenia naboru propozycji projektów

W związku z zgłaszanymi przez podmioty uprawnione do złożenia wniosków problemami technicznymi, Minister Zdrowia podjął decyzję o wydłużeniu terminu składania wniosków w ramach naboru do 1 kwietnia 2025 r. do godziny 15:00. 

Ogłoszenie o naborze zostało zaktualizowane w § 10 ust. 10. 

OGŁOSZENIE O NABORZE 

Minister Zdrowia z siedzibą w Warszawie, ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa, zwany dalej Instytucją Organizującą Nabór (dalej: „ION”), ogłasza nabór wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie skierowany do podmiotów podległych oraz nadzorowanych przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne (zwany dalej: „naborem”).

  1. SŁOWNIK SKRÓTÓW POJĘĆ

Ogłoszeniu o naborze wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie skierowany do podmiotów podległych oraz nadzorowanych przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne zastosowanie mają następujące skróty i pojęcia:

  1. MZ – Ministerstwo Zdrowia;
  2. ION – Instytucja Organizująca Nabór, czyli Minister Zdrowia z siedzibą w Warszawie, ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa, który jest organizatorem naboru wniosków; 
  3. Wnioskodawca – podmiot uprawniony do złożenia wniosku dot. potrzeb finansowych; 
  4. Wniosek dot. potrzeb finansowych – wniosek, który został złożony w naborze wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie, celem oszacowania i zgłoszenia potrzeb finansowych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r;
  5. Platforma  Platforma Obsługi Projektów Inwestycyjnych, za pośrednictwem której przeprowadzany jest nabór, zwana dalej „Platformą”, dostępna pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl/;
  6. REGON – niepowtarzalny numer nadawany podmiotom gospodarki narodowej i jednostkom lokalnym tych podmiotów w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON, niemający ukrytego lub jawnego charakteru znaczącego, określającego cechy podmiotu;
  7. Roboty budowlane - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu lub rozbiórce obiektu budowlanego;
  8. OCI – opinia o celowości inwestycji, o której mowa w art. 95d ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.), dla inwestycji, której wartość kosztorysowa na dzień złożenia wniosku o wydanie OCI przekracza 2 mln zł;
  1. PODSTAWA PRAWNA

§1.

Podstawę prawną stanowią przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.).

  1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§2.

  1. Ogłoszenie o naborze wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie skierowany do podmiotów podległych oraz nadzorowanych przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne zawiera niezbędne informacje kierowane do potencjalnych Wnioskodawców, dotyczące warunków i przebiegu naboru.
  2. Nabór przeprowadzany jest za pośrednictwem Platformy, dostępnej pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl/.
  3. Dokumentacja dot. naboru, a także jej ewentualne zmiany wraz z podaniem uzasadnienia oraz terminem, od którego są stosowane podlegają publikacji na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/zdrowie/inwestycje-dla-jednostek-podleglych-i-nadzorowanych-przez-ministra-zdrowia a także na Platformie.
  4. Złożenie wniosku dot. potrzeb finansowych jest równoznaczne z akceptacją przez Wnioskodawcę postanowień niniejszego Ogłoszenia oraz Regulaminu Platformy, który znajduje się na stronie https://e-inwestycje.mz.gov.pl/regulamin/[1]a także Wzoru wniosku stanowiącego załącznik nr 1 do ogłoszenia.

§3.

  1. Nabór przeprowadzany jest w formie jawnej, z zapewnieniem publicznego dostępu do informacji o zasadach jego przeprowadzania. 
  2. ION przeprowadza nabór zapewniając Wnioskodawcom równy dostęp do informacji.
  3. Nabór ma charakter zamknięty z określoną datą jego rozpoczęcia i zakończenia. ION może wydłużyć termin zakończenia naboru wniosków w uzasadnionych przypadkach.
  4. ION przechowuje wnioski dot. potrzeb finansowych w warunkach zapewniających poufność danych i informacji w nich zawartych. 
  5. Wszystkie osoby uczestniczące w organizacji naboru wniosków dot. zbierania finansowych zobowiązane są do zachowania poufności danych i informacji w nich zawartych. 

 

§4.

  1. Wnioskodawca przystępując do składania wniosku dot. potrzeb finansowych podaje 9-cyfrowy REGON, na podstawie którego następuje weryfikacja możliwości złożenia wniosku w ramach naboru. W przypadku, gdy Wnioskodawca, nie należy do katalogu podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku dot. potrzeb finansowych, Platforma uniemożliwi złożenie wniosku. Wnioski dot. potrzeb finansowych złożone w sposób inny niż określony w § 2 ust. 3 pozostaną bez rozpatrzenia. Wnioski oraz wszelkie pisma i maile od podmiotów niespełniających warunków przystąpienia do naboru, o których mowa w § 7, również pozostaną bez rozpatrzenia.
  2. W przypadku, gdy Wnioskodawca spełnia ww. kryterium formalne, tj. należy do katalogu podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku dot. potrzeb finansowych, ale nie ma możliwości złożenia wniosku z przyczyn technicznych (Platforma blokuje formularz po wpisaniu numeru REGON), wymagany jest kontakt Wnioskodawcy ze wsparciem technicznym Platformy, w sposób określony w § 12 ust. 1, w celu weryfikacji przyczyn blokowania formularza. Jednocześnie Wnioskodawca powinien niezwłocznie poinformować ION o wystąpieniu problemów technicznych uniemożliwiających złożenie wniosku na Platformie, poprzez przekazanie pisemnego oświadczenia na adres elektronicznego systemu e-Doręczeń Ministerstwa Zdrowia: AE:PL-11185-96749-VHSCS-20, a także na adres skrzynki podawczej ePUAP Ministerstwa Zdrowia: /8tk37sxx6h/SkrytkaESP. Oświadczenia złożone w terminie uniemożliwiającym podjęcie czynności wyjaśniających przez ION (tzn. 1 dzień roboczy, bądź krócej, przed terminem zakończenia naboru, o którym mowa w § 10 ust. 8 pozostaną bez rozpatrzenia.
  3. W celu usprawnienia procesu składania wniosków oraz ograniczenia możliwości wprowadzenia przez Wnioskodawców nieprawidłowych danych, Platforma, na podstawie nr REGON, o którym mowa w ust. 1, automatycznie uzupełnia pola formularza dotyczące danych teleadresowych Wnioskodawcy

§5.

Niniejsze ogłoszenie o naborze oraz pozostałe dokumenty zawierające niezbędne informacje dotyczące przygotowywania i składania wniosków dot. potrzeb finansowych są dostępne na stronie internetowej:  https://www.gov.pl/web/zdrowie/inwestycje-dla-jednostek-podleglych-i-nadzorowanych-przez-ministra-zdrowia oraz na Platformie.

§6.

  1. Wzór wniosku dot. potrzeb finansowych stanowi załącznik nr 1 do Ogłoszenia naboru. Formularz wniosku dot. potrzeb finansowych zostanie udostępniony w formie elektronicznej na Platformie w dniu rozpoczęcia naboru.
  2. W sprawach nieuregulowanych Ogłoszeniem decyzje podejmuje ION, przy uwzględnieniu zasad prowadzenia naboru i równego traktowania Wnioskodawców, o których mowa w § 3 ust. 2.
  3. ION zastrzega możliwość unieważnienia naboru w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadku zdarzeń o charakterze siły wyższej bądź okoliczności, które spowodowały rażące naruszenie zasady przejrzystości procesu składania wniosków dot.  potrzeb finansowych ION zamieszcza informację o unieważnieniu naboru na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/zdrowie/inwestycje-dla-jednostek-podleglych-i-nadzorowanych-przez-ministra-zdrowia oraz na Platformie. 

 

  1. PODMIOTY UPRAWNIONE DO ZŁOŻENIA WNIOSKÓW

§7.

  1. Wniosek dot. potrzeb finansowych mogą złożyć wszystkie podmioty podległe oraz nadzorowane przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne:
  1. Agencja Badań Medycznych, 
  2. Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, 
  3. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe,
  4. Polskie Laboratorium Antydopingowe;
  5. Narodowy Instytut Leków, 
  6. Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego;
  7. uczelnie medyczne nadzorowane przez MZ, 
  8. podmioty wykonujące działalność leczniczą, 
    1. instytuty badawcze nadzorowane przez MZ,  
    2. Wnioskodawcy, dla których podmiotem tworzącym, bądź nadzorującym jest Minister Zdrowia lub uczelnia medyczna, zgodnie z art. 115 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej, tj.:
      • spółki kapitałowe w których reprezentowany przez Ministra Zdrowia Skarb Państwa posiada udziały albo akcje reprezentujące co najmniej 51% kapitału zakładowego, a w przypadku prostej spółki akcyjnej – co najmniej 51% ogólnej liczby akcji tej spółki,
      • spółki kapitałowe wykonujące działalność leczniczą, w których uczelnia medyczna posiada udziały albo akcje reprezentujące co najmniej 51% kapitału zakładowego, a w przypadku prostej spółki akcyjnej – co najmniej 51% ogólnej liczby akcji tej spółki,
      • samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest minister właściwy do spraw zdrowia albo uczelnia medyczna;
  9. regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa,
  10. jednostki budżetowe podległe Ministrowi Zdrowia oraz prowadzone w formie jednostek budżetowych urzędy obsługujące centralne organy administracji rządowej nadzorowane przez Ministra Zdrowia a także Biuro Administracyjne Ministerstwa Zdrowia
  11. Główna Biblioteka Lekarska.
  1. PRZEDMIOT NABORU I ZWIĄZANE Z NIM WYMOGI

§8.

  1. Przedmiotem naboru jest oszacowanie potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. 
  2. Wnioskodawca może zgłosić w ramach naboru potrzebę dot. inwestycji budowlanej polegającą na:
    1. budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego, 
    2. przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych[2], w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji,

z zastrzeżeniem, że przedmiotem składanych potrzeb mogą być tylko te inwestycje, które są realizowane w celach określonych w przepisach, na podstawie których będą udzielane dotacje/przyznawane środki. 

  1. Wnioskodawca, w ramach inwestycji budowlanych, może zgłosić również potrzebę dot.:
    1. doposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną, w tym w sprzęt wysokospecjalistyczny, 
    2. zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych bez względu na ich wartość oraz innych przedmiotów - jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych, 
    3. zakupu wartości niematerialnych i prawnych:
      1. o wartości początkowej powyżej 10 000 zł, tj. określonej w art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.),
      2. bez względu na ich wartość - jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych, 
        z zastrzeżeniem, że inwestycje te muszą być związane z inwestycją budowlaną określoną w ust. 2, 
         którą zgłasza Wnioskodawca w niniejszym naborze.
  2. Wnioskodawca planując realizację inwestycji samodzielnie określa jej zakres rzeczowy spośród możliwości wskazanych w ust. 2 lit. a i b oraz ust. 3 lit. a - c, z zastrzeżeniem, że Wnioskodawca może zgłosić realizację zakresu określonego w ust. 3 lit. a - c wyłącznie wynikającego z realizacji inwestycji budowlanej w zakresie wskazanym w ust. 2 lit. a i b. 
  3. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Minister Zdrowia może udzielić dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji, na podstawie art. 132 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w związku z art. 31t ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. 
  4. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 50 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji służących do celów związanych z zapewnieniem parametrów czasu dotarcia zespołów ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia, o których mowa w art. 24 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym. 
  5. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – Krajowe Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 27a ust. 3 w związku z ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji służących do celów związanych z realizacją zadań powierzonych mu przez Ministra w zakresie administrowania Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM) oraz jego rozbudowy i modyfikacji.
  6. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Polskie Laboratorium Antydopingowe, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 47 ust. 2 pkt 2 i art. 47r ust. 1 pkt 2 lit. b w związku z art. 47b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zwalczaniu dopingu w sporcie, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji niezbędnych do utrzymania akredytacji Światowej Organizacji Antydopingowej.
  7. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Narodowy Instytut Leków, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 132 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w związku z art. 18 ust. 8 i 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji służących do celów związanych z wykonywaniem badań jakości produktów leczniczych, z wyłączeniem możliwości ich wykorzystania do prowadzenia działalności gospodarczej.
  8. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 2018 r. o Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji, w tym zakup lub wytworzenie aparatury naukowo-badawczej oraz infrastruktury informatycznej o wartości nieprzekraczającej 500 000 zł – związanej zarówno z kształceniem, jak i działalnością badawczą.
  9. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest uczelnia medyczna Minister Zdrowia może udzielić dotacji celowej na inwestycje związane z kształceniem, o których mowa w art. 373 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
  10. Podmiot wykonujący działalność leczniczą może otrzymywać środki publiczne w formie dotacji celowej, na podstawie art. 114 ust. 1 ust. 3 oraz 115 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej na inwestycję w zakresie, w jakim realizacja tych zadań służy udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. 
  11. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest regionalne centrum krwiodawstwa i krwiolecznictwa Minister Zdrowia może udzielić dotacji celowej na podstawie art. 23 ust. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, na inwestycje służące realizacji zadań określonych w tej ustawie oraz realizację programów zdrowotnych z zakresu krwiodawstwa i krwiolecznictwa, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz wykonanie innych inwestycji koniecznych do ich realizacji.
  12. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest jednostka budżetowa podległa Ministrowi Zdrowia lub prowadzony w formie jednostki budżetowej urząd obsługujący centralny organ administracji rządowej nadzorowany przez Ministra Zdrowia, Minister Zdrowia może przyznać środki z części 46 – Zdrowie na pokrycie kosztów inwestycji, na podstawie:
    1. art. 132 ust. 1 i art. 124 ust. 4 pkt. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
    2. § 7 ust. 2 - 4 w zw. z § 3 ust. 1 – 4, ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa w zw. z § 1 – 3 zarządzenia z dnia 7 lutego 2014 r. Ministra Zdrowia w sprawie ustanowienia dysponentów środków budżetu państwa w części 46 – Zdrowie.  
  13. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Biuro Administracyjne Ministerstwa Zdrowia, Minister Zdrowia może przyznać środki na pokrycie kosztów inwestycji, na podstawie:
    1. art. 132 ust. 1 i art. 124 ust. 4 pkt. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
    2. § 7 ust. 4 w zw. z § 3 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa.  
  14. W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Główna Biblioteka Lekarska Minister Zdrowia może udzielić dotacji celowej na inwestycje związane z działalnością jednostki na podstawie art. 28 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w zw. z art. 2 oraz art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach
  15. Wnioskodawca we wniosku dot. inwestycji budowlanej określa datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji, mając na uwadze, iż okres realizacji jest tożsamy z okresem, w którym mogą być udzielane dotacje celowe. 

W przypadku składania wniosku dot. inwestycji, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt. b, Wnioskodawca zobowiązany jest uzasadnić we wniosku, dlaczego inwestycja wymaga realizacji także w 2027 r. oraz wskazać, że nie jest to inwestycja strategiczna, tzn. inwestycja która realizuje strategie przyjęte przez Radę Ministrów (w rozumieniu art. 136 ust 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).

  1. Wnioskodawca spełnia poniższe warunki łącznie:
    1. należy do katalogu podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku dot. inwestycji budowlanej, wymienionego w § 7,
    2. posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o którym mowa w art. 3 pkt 11 ustawy - Prawo budowlane;
    3. przedmiotem wniosku jest inwestycja spełniająca wymagania niniejszego Ogłoszenia, w szczególności wymagania, o których mowa w ust. 2 i 3.
  2. Zgłaszając inwestycję w przedmiotowym naborze Wnioskodawca powinien wziąć pod uwagę, że dotacja celowa nie może zostać przeznaczona na zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej 
     i prawnej o wartości początkowej niższej lub równej 10 000 zł, tj. określonej w art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.), z zastrzeżeniem ust. 3 lit. b oraz lit. c ppkt ii.
  1. SZACOWANA KWOTA INWESTYCJI ORAZ OKRES REALIZACJI

§9.

  1. W ramach naboru Wnioskodawcy mogą wskazywać potrzeby inwestycje, których okres realizacji zaplanowany został:
    1. na rok 2026 - inwestycja zostanie zakończona nie później niż do dnia 31 grudnia 2026 r., 
    2. na lata 2026 i 2027 - w przypadkach, kiedy dłuższy okres realizacji inwestycji jest uzasadniony – inwestycja zostanie rozpoczęta przed dniem 31 grudnia 2026 r., a zakończona nie później niż do dnia 31 grudnia 2027 r. 
  2. ION nie wprowadza ograniczenia kwotowego dot. maksymalnej kwoty środków z budżetu państwa z części 46-Zdrowie na inwestycję budowlaną, którą Wnioskodawcy mogą planować w ramach naboru.
  1. SKŁADANIE WNIOSKÓW

§10.

  1. Osoba/osoby, która/e wypełniają wniosek dot. potrzeb finansowych lub podpisują go w imieniu Wnioskodawcy powinna/y posiadać aktywne konto na Platformie. Utworzenie konta na Platformie wymaga potwierdzenia tożsamości za pomocą Profilu Zaufanego. Informacja na temat sposobu założenia konta na Platformie jest dostępna w podręczniku użytkownika, dostępnego pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl/podręcznik/
  2. We wniosku dot. potrzeb finansowych należy podać nr PESEL[3] osoby/osób, która/e po stronie Wnioskodawcy będzie/będą posiadała/y dostęp do złożonego na Platformie wniosku. W tym celu wymagane jest podanie numeru PESEL każdej z tych osób w wyznaczonych do tego celu polach, umieszczonych w formularzu wniosku. Warunkiem uzyskania dostępu do wniosku przez ww. osoby jest posiadanie aktywnego konta na Platformie.
  3. Wnioskodawca, aby skutecznie złożyć wniosek, zobowiązany jest do uzupełnienia formularza wniosku dot. potrzeb finansowych dostępnego na Platformie.
  4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, musi zostać podpisany przez osobę uprawnioną/ osoby uprawnione do działania w imieniu Wnioskodawcy (zgodnie z odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego) lub osobę właściwie umocowaną do działania w imieniu Wnioskodawcy na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa. W ostatnim przypadku w formularzu na Platformie należy dołączyć ważne pełnomocnictwo podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do reprezentacji Wnioskodawcy zgodnie z właściwym dokumentem potwierdzającym aktualny status prawny Wnioskodawcy. Pełnomocnictwo należy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym poza Platformą i dołączyć w formie załącznika do wniosku. 
  5. Wniosek wraz z załącznikami, o którym mowa w ust. 3, składany jest wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, za pośrednictwem Platformy. Data i czas złożenia wniosku jest tożsama ze znacznikiem czasu wygenerowanym przy złożeniu wniosku.
  6. Złożony wniosek dot. potrzeb finansowych jest rejestrowany na Platformie i nadawany jest mu indywidualny numer, którym ION posługuje się w korespondencji z Wnioskodawcą. Dodatkowo Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia wniosku dot. potrzeb finansowych za pośrednictwem poczty elektronicznej na wskazane adresy e-mail osób, o których mowa w ust. 1 i 2. Ponadto wniosek będzie widoczny na Platformie w zakładce „Moje wnioski" dla zalogowanych użytkowników Platformy, o których mowa w ust. 1 i 2.
  7. ION nie wprowadza ograniczenia liczby składanych wniosków. Jednak składane wnioski powinny dotyczyć realnie określonych potrzeb podmiotów wraz z oceną możliwości ich wykonania w roku następnym.
  8. Nabór wniosków dot. potrzeb finansowych rozpoczyna się w dniu 24 marca 2025 r. i trwa do zamknięcia naboru wniosków. Zamknięcie naboru następuje w dniu 1 kwietnia 2025 r. o godz. 15:00.
  9. W przypadku potwierdzenia przez operatora Platformy wystąpienia istotnej, trwającej co najmniej 2 godziny przerwy technicznej lub awarii powodującej nieprawidłowe działanie Platformy, ION może wydłużyć termin naboru wniosków co najmniej o czas nieprawidłowego działania Platformy. ION zamieszcza informacje o wystąpieniu przerwy technicznej lub awarii Platformy, dniu i godzinie przywrócenia pełnej funkcjonalności Platformy oraz wydłużeniu terminu naboru wniosków z podaniem dnia i godziny zamknięcia naboru (jeśli dotyczy) na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/zdrowie/inwestycje-dla-jednostek-podleglych-i-nadzorowanych-przez-ministra-zdrowia oraz na Platformie. 

§11.

    1. Wnioskodawca może wycofać złożony przez siebie wniosek dot. potrzeb finansowych. W takim przypadku, jest on zobowiązany do przekazania pisemnej informacji o wycofaniu wniosku, w formie dokumentu elektronicznego, podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wnioskodawcy, na adres elektronicznego systemu e-Doręczeń Ministerstwa Zdrowia: AE:PL-11185-96749-VHSCS-20, a także na adres skrzynki podawczej ePUAP Ministerstwa Zdrowia: /8tk37sxx6h/SkrytkaESP. W piśmie należy wskazać w szczególności numer wniosku, który ma zostać wycofany, oraz przyczynę jego wycofania.
    2. Wycofanie wniosku dot. potrzeb finansowych jest równoznaczne z usunięciem wniosku z listy wniosków biorących udział w naborze chyba, że Wnioskodawca ponownie złoży wycofany wniosek w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 8 – w takim przypadku złożony ponownie wniosek zostanie ujęty na liście wniosków biorących udział w naborze

§12.

    1. W przypadku zidentyfikowanych problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem Platformy, Wnioskodawca powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt na dedykowany adres poczty elektronicznej popi.pomoc.techniczna@cez.gov.pl celem umożliwienia podjęcia czynności wyjaśniających przez ION lub operatora Platformy. Zgłoszenia złożone w terminie uniemożliwiającym podjęcie czynności wyjaśniających przez ION (tzn. 1 dzień roboczy, bądź krócej, przed terminem zakończenia naboru, o którym mowa w § 10 ust. 8 pozostaną bez rozpatrzenia.
    2. Ze względu na możliwość wystąpienia ograniczeń technicznych w funkcjonowaniu Platformy, zaleca się, aby:
      1. ograniczyć liczbę wersji roboczych generowanych przez Wnioskodawcę,
      2. złożyć wniosek tak szybko jak to możliwe. 

ION zastrzega, że w przypadku złożenia wniosku ostatniego dnia trwania naboru i wystąpienia w tym dniu problemów technicznych skuteczne złożenie wniosku może być niemożliwe, a ION nie ponosi z tego tytułu żadnej odpowiedzialności wobec Wnioskodawcy.

  1. FORMA I SPOSÓB UDZIELANIA INFORMACJI

§13.

  1. Jeśli w Ogłoszeniu nie wskazano inaczej, komunikacja pomiędzy ION a Wnioskodawcą odbywa się w formie elektronicznej, tj. w formie wiadomości e-mail lub za pośrednictwem Platformy. 
  2. Wszelka korespondencja elektroniczna przekazywana jest do Wnioskodawcy na Platformie oraz na adresy e-mail osób, o których mowa w § 10 ust. 1 i 2, wskazanych we wniosku dot. potrzeb finansowych. 
  3. Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia sprawnie działającej skrzynki poczty elektronicznej, jak również poinformowania ION o zmianie adresu/adresów e-mail, o których mowa w ust. 2.
  4. W czasie trwania naboru, od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w godzinach od 10:00 do 12:00, za pośrednictwem adresu e-mail: dep-doci@mz.gov.pl oraz pod numerami telefonu: +48 882 358 881  lub +48 734 115 989 możliwe będzie zadawanie pytań przez Wnioskodawców i uzyskiwanie dodatkowych informacji na tematy merytoryczne związane z naborem. 

                  IX. OCENA WNIOSKÓW

§14.

  1. Formularze złożone przez jednostki podlegać będą wyłącznie analizie w celu oszacowania wysokości potrzeb jednostek do projektu ustawy budżetowej na 2026 rok.
  2. Wnioski zgłoszone na etapie prac nad projektem ustawy nie podlegają procedurze oceny, tym samym na ich podstawie nie może zostać przyznane finansowanie/ dofinansowanie. W celu ich rozpatrzenia niezbędna będzie ich aktualizacja w przyszłym roku budżetowym.
  1. LISTA ZAŁĄCZNIKÓW

Załącznik nr 1 – Poglądowy Wniosek POPI 

Załącznik nr 2 – [aktualizacja 31.03.2025] Ogłoszenie o naborze z 24 marca 2025 – inwestycje budowlane 


[1]Więcej informacji o sposobie składania wniosków poprzez Platformę Obsługi Projektów Inwestycyjnych (POPI) dostępnych jest na stronie Platformy w zakładce Podręcznik - https://e-inwestycje.mz.gov.pl/podrecznik/.

[2] Roboty budowlane - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu lub rozbiórce obiektu budowlanego.

[3]) Numer PESEL służy tylko do identyfikacji użytkownika Platformy i nie jest przetwarzany na żadnym z etapów oceny wniosku.