Nabór wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie skierowany do podmiotów podległych oraz nadzorowanych przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne
Nabór zakończony
Zgłaszanie potrzeb do ustawy budżetowej na 2026 – inwestycje budowlane
Warszawa, 24 marca 2025 r.
KOMUNIKAT w sprawie wydłużenia naboru propozycji projektów
W związku z zgłaszanymi przez podmioty uprawnione do złożenia wniosków problemami technicznymi, Minister Zdrowia podjął decyzję o wydłużeniu terminu składania wniosków w ramach naboru do 1 kwietnia 2025 r. do godziny 15:00.
Ogłoszenie o naborze zostało zaktualizowane w § 10 ust. 10.
OGŁOSZENIE O NABORZE
Minister Zdrowia z siedzibą w Warszawie, ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa, zwany dalej Instytucją Organizującą Nabór (dalej: „ION”), ogłasza nabór wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie skierowany do podmiotów podległych oraz nadzorowanych przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne (zwany dalej: „naborem”).
-
SŁOWNIK SKRÓTÓW POJĘĆ
W Ogłoszeniu o naborze wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie skierowany do podmiotów podległych oraz nadzorowanych przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne zastosowanie mają następujące skróty i pojęcia:
- MZ – Ministerstwo Zdrowia;
- ION – Instytucja Organizująca Nabór, czyli Minister Zdrowia z siedzibą w Warszawie, ul. Miodowa 15, 00-952 Warszawa, który jest organizatorem naboru wniosków;
- Wnioskodawca – podmiot uprawniony do złożenia wniosku dot. potrzeb finansowych;
- Wniosek dot. potrzeb finansowych – wniosek, który został złożony w naborze wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie, celem oszacowania i zgłoszenia potrzeb finansowych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r;
- Platforma – Platforma Obsługi Projektów Inwestycyjnych, za pośrednictwem której przeprowadzany jest nabór, zwana dalej „Platformą”, dostępna pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl/;
- REGON – niepowtarzalny numer nadawany podmiotom gospodarki narodowej i jednostkom lokalnym tych podmiotów w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON, niemający ukrytego lub jawnego charakteru znaczącego, określającego cechy podmiotu;
- Roboty budowlane - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu lub rozbiórce obiektu budowlanego;
- OCI – opinia o celowości inwestycji, o której mowa w art. 95d ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 146, z późn. zm.), dla inwestycji, której wartość kosztorysowa na dzień złożenia wniosku o wydanie OCI przekracza 2 mln zł;
-
PODSTAWA PRAWNA
§1.
Podstawę prawną stanowią przepisy ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.).
-
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§2.
- Ogłoszenie o naborze wniosków dot. zgłaszania potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. w zakresie inwestycji budowlanych ze środków budżetowych części 46-Zdrowie skierowany do podmiotów podległych oraz nadzorowanych przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne zawiera niezbędne informacje kierowane do potencjalnych Wnioskodawców, dotyczące warunków i przebiegu naboru.
- Nabór przeprowadzany jest za pośrednictwem Platformy, dostępnej pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl/.
- Dokumentacja dot. naboru, a także jej ewentualne zmiany wraz z podaniem uzasadnienia oraz terminem, od którego są stosowane podlegają publikacji na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/zdrowie/inwestycje-dla-jednostek-podleglych-i-nadzorowanych-przez-ministra-zdrowia a także na Platformie.
- Złożenie wniosku dot. potrzeb finansowych jest równoznaczne z akceptacją przez Wnioskodawcę postanowień niniejszego Ogłoszenia oraz Regulaminu Platformy, który znajduje się na stronie https://e-inwestycje.mz.gov.pl/regulamin/[1], a także Wzoru wniosku stanowiącego załącznik nr 1 do ogłoszenia.
§3.
- Nabór przeprowadzany jest w formie jawnej, z zapewnieniem publicznego dostępu do informacji o zasadach jego przeprowadzania.
- ION przeprowadza nabór zapewniając Wnioskodawcom równy dostęp do informacji.
- Nabór ma charakter zamknięty z określoną datą jego rozpoczęcia i zakończenia. ION może wydłużyć termin zakończenia naboru wniosków w uzasadnionych przypadkach.
- ION przechowuje wnioski dot. potrzeb finansowych w warunkach zapewniających poufność danych i informacji w nich zawartych.
- Wszystkie osoby uczestniczące w organizacji naboru wniosków dot. zbierania finansowych zobowiązane są do zachowania poufności danych i informacji w nich zawartych.
§4.
- Wnioskodawca przystępując do składania wniosku dot. potrzeb finansowych podaje 9-cyfrowy REGON, na podstawie którego następuje weryfikacja możliwości złożenia wniosku w ramach naboru. W przypadku, gdy Wnioskodawca, nie należy do katalogu podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku dot. potrzeb finansowych, Platforma uniemożliwi złożenie wniosku. Wnioski dot. potrzeb finansowych złożone w sposób inny niż określony w § 2 ust. 3 pozostaną bez rozpatrzenia. Wnioski oraz wszelkie pisma i maile od podmiotów niespełniających warunków przystąpienia do naboru, o których mowa w § 7, również pozostaną bez rozpatrzenia.
- W przypadku, gdy Wnioskodawca spełnia ww. kryterium formalne, tj. należy do katalogu podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku dot. potrzeb finansowych, ale nie ma możliwości złożenia wniosku z przyczyn technicznych (Platforma blokuje formularz po wpisaniu numeru REGON), wymagany jest kontakt Wnioskodawcy ze wsparciem technicznym Platformy, w sposób określony w § 12 ust. 1, w celu weryfikacji przyczyn blokowania formularza. Jednocześnie Wnioskodawca powinien niezwłocznie poinformować ION o wystąpieniu problemów technicznych uniemożliwiających złożenie wniosku na Platformie, poprzez przekazanie pisemnego oświadczenia na adres elektronicznego systemu e-Doręczeń Ministerstwa Zdrowia: AE:PL-11185-96749-VHSCS-20, a także na adres skrzynki podawczej ePUAP Ministerstwa Zdrowia: /8tk37sxx6h/SkrytkaESP. Oświadczenia złożone w terminie uniemożliwiającym podjęcie czynności wyjaśniających przez ION (tzn. 1 dzień roboczy, bądź krócej, przed terminem zakończenia naboru, o którym mowa w § 10 ust. 8 pozostaną bez rozpatrzenia.
- W celu usprawnienia procesu składania wniosków oraz ograniczenia możliwości wprowadzenia przez Wnioskodawców nieprawidłowych danych, Platforma, na podstawie nr REGON, o którym mowa w ust. 1, automatycznie uzupełnia pola formularza dotyczące danych teleadresowych Wnioskodawcy
§5.
Niniejsze ogłoszenie o naborze oraz pozostałe dokumenty zawierające niezbędne informacje dotyczące przygotowywania i składania wniosków dot. potrzeb finansowych są dostępne na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/zdrowie/inwestycje-dla-jednostek-podleglych-i-nadzorowanych-przez-ministra-zdrowia oraz na Platformie.
§6.
- Wzór wniosku dot. potrzeb finansowych stanowi załącznik nr 1 do Ogłoszenia naboru. Formularz wniosku dot. potrzeb finansowych zostanie udostępniony w formie elektronicznej na Platformie w dniu rozpoczęcia naboru.
- W sprawach nieuregulowanych Ogłoszeniem decyzje podejmuje ION, przy uwzględnieniu zasad prowadzenia naboru i równego traktowania Wnioskodawców, o których mowa w § 3 ust. 2.
- ION zastrzega możliwość unieważnienia naboru w uzasadnionych przypadkach, w szczególności w przypadku zdarzeń o charakterze siły wyższej bądź okoliczności, które spowodowały rażące naruszenie zasady przejrzystości procesu składania wniosków dot. potrzeb finansowych ION zamieszcza informację o unieważnieniu naboru na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/zdrowie/inwestycje-dla-jednostek-podleglych-i-nadzorowanych-przez-ministra-zdrowia oraz na Platformie.
-
PODMIOTY UPRAWNIONE DO ZŁOŻENIA WNIOSKÓW
§7.
- Wniosek dot. potrzeb finansowych mogą złożyć wszystkie podmioty podległe oraz nadzorowane przez Ministra Zdrowia lub uczelnie medyczne:
- Agencja Badań Medycznych,
- Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji,
- Lotnicze Pogotowie Ratunkowe,
- Polskie Laboratorium Antydopingowe;
- Narodowy Instytut Leków,
- Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego;
- uczelnie medyczne nadzorowane przez MZ,
- podmioty wykonujące działalność leczniczą,
- instytuty badawcze nadzorowane przez MZ,
- Wnioskodawcy, dla których podmiotem tworzącym, bądź nadzorującym jest Minister Zdrowia lub uczelnia medyczna, zgodnie z art. 115 ust. 4 ustawy o działalności leczniczej, tj.:
- spółki kapitałowe w których reprezentowany przez Ministra Zdrowia Skarb Państwa posiada udziały albo akcje reprezentujące co najmniej 51% kapitału zakładowego, a w przypadku prostej spółki akcyjnej – co najmniej 51% ogólnej liczby akcji tej spółki,
- spółki kapitałowe wykonujące działalność leczniczą, w których uczelnia medyczna posiada udziały albo akcje reprezentujące co najmniej 51% kapitału zakładowego, a w przypadku prostej spółki akcyjnej – co najmniej 51% ogólnej liczby akcji tej spółki,
- samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, dla których podmiotem tworzącym jest minister właściwy do spraw zdrowia albo uczelnia medyczna;
- regionalne centra krwiodawstwa i krwiolecznictwa,
- jednostki budżetowe podległe Ministrowi Zdrowia oraz prowadzone w formie jednostek budżetowych urzędy obsługujące centralne organy administracji rządowej nadzorowane przez Ministra Zdrowia a także Biuro Administracyjne Ministerstwa Zdrowia
- Główna Biblioteka Lekarska.
-
PRZEDMIOT NABORU I ZWIĄZANE Z NIM WYMOGI
§8.
- Przedmiotem naboru jest oszacowanie potrzeb do projektu ustawy budżetowej na 2026 r.
- Wnioskodawca może zgłosić w ramach naboru potrzebę dot. inwestycji budowlanej polegającą na:
- budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego,
- przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych[2], w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji,
z zastrzeżeniem, że przedmiotem składanych potrzeb mogą być tylko te inwestycje, które są realizowane w celach określonych w przepisach, na podstawie których będą udzielane dotacje/przyznawane środki.
- Wnioskodawca, w ramach inwestycji budowlanych, może zgłosić również potrzebę dot.:
- doposażenia w sprzęt i aparaturę medyczną, w tym w sprzęt wysokospecjalistyczny,
- zakupu lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych bez względu na ich wartość oraz innych przedmiotów - jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych,
- zakupu wartości niematerialnych i prawnych:
- o wartości początkowej powyżej 10 000 zł, tj. określonej w art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.),
- bez względu na ich wartość - jeżeli są pierwszym wyposażeniem obiektów budowlanych,
z zastrzeżeniem, że inwestycje te muszą być związane z inwestycją budowlaną określoną w ust. 2,
którą zgłasza Wnioskodawca w niniejszym naborze.
- Wnioskodawca planując realizację inwestycji samodzielnie określa jej zakres rzeczowy spośród możliwości wskazanych w ust. 2 lit. a i b oraz ust. 3 lit. a - c, z zastrzeżeniem, że Wnioskodawca może zgłosić realizację zakresu określonego w ust. 3 lit. a - c wyłącznie wynikającego z realizacji inwestycji budowlanej w zakresie wskazanym w ust. 2 lit. a i b.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Minister Zdrowia może udzielić dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji, na podstawie art. 132 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w związku z art. 31t ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 50 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji służących do celów związanych z zapewnieniem parametrów czasu dotarcia zespołów ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia, o których mowa w art. 24 ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – Krajowe Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 27a ust. 3 w związku z ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji służących do celów związanych z realizacją zadań powierzonych mu przez Ministra w zakresie administrowania Systemem Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego (SWD PRM) oraz jego rozbudowy i modyfikacji.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Polskie Laboratorium Antydopingowe, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 47 ust. 2 pkt 2 i art. 47r ust. 1 pkt 2 lit. b w związku z art. 47b ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zwalczaniu dopingu w sporcie, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji niezbędnych do utrzymania akredytacji Światowej Organizacji Antydopingowej.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Narodowy Instytut Leków, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 132 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych w związku z art. 18 ust. 8 i 9 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji służących do celów związanych z wykonywaniem badań jakości produktów leczniczych, z wyłączeniem możliwości ich wykorzystania do prowadzenia działalności gospodarczej.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, Minister Zdrowia może udzielić, na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 13 września 2018 r. o Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji, w tym zakup lub wytworzenie aparatury naukowo-badawczej oraz infrastruktury informatycznej o wartości nieprzekraczającej 500 000 zł – związanej zarówno z kształceniem, jak i działalnością badawczą.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest uczelnia medyczna Minister Zdrowia może udzielić dotacji celowej na inwestycje związane z kształceniem, o których mowa w art. 373 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
- Podmiot wykonujący działalność leczniczą może otrzymywać środki publiczne w formie dotacji celowej, na podstawie art. 114 ust. 1 ust. 3 oraz 115 ust. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej na inwestycję w zakresie, w jakim realizacja tych zadań służy udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest regionalne centrum krwiodawstwa i krwiolecznictwa Minister Zdrowia może udzielić dotacji celowej na podstawie art. 23 ust. 6 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o publicznej służbie krwi, na inwestycje służące realizacji zadań określonych w tej ustawie oraz realizację programów zdrowotnych z zakresu krwiodawstwa i krwiolecznictwa, w tym zakup aparatury i sprzętu medycznego oraz wykonanie innych inwestycji koniecznych do ich realizacji.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest jednostka budżetowa podległa Ministrowi Zdrowia lub prowadzony w formie jednostki budżetowej urząd obsługujący centralny organ administracji rządowej nadzorowany przez Ministra Zdrowia, Minister Zdrowia może przyznać środki z części 46 – Zdrowie na pokrycie kosztów inwestycji, na podstawie:
- art. 132 ust. 1 i art. 124 ust. 4 pkt. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- § 7 ust. 2 - 4 w zw. z § 3 ust. 1 – 4, ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa w zw. z § 1 – 3 zarządzenia z dnia 7 lutego 2014 r. Ministra Zdrowia w sprawie ustanowienia dysponentów środków budżetu państwa w części 46 – Zdrowie.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Biuro Administracyjne Ministerstwa Zdrowia, Minister Zdrowia może przyznać środki na pokrycie kosztów inwestycji, na podstawie:
- art. 132 ust. 1 i art. 124 ust. 4 pkt. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
- § 7 ust. 4 w zw. z § 3 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 stycznia 2014 r. w sprawie szczegółowego sposobu wykonywania budżetu państwa.
- W przypadku gdy Wnioskodawcą jest Główna Biblioteka Lekarska Minister Zdrowia może udzielić dotacji celowej na inwestycje związane z działalnością jednostki na podstawie art. 28 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej w zw. z art. 2 oraz art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach
- Wnioskodawca we wniosku dot. inwestycji budowlanej określa datę rozpoczęcia i zakończenia realizacji inwestycji, mając na uwadze, iż okres realizacji jest tożsamy z okresem, w którym mogą być udzielane dotacje celowe.
W przypadku składania wniosku dot. inwestycji, o której mowa w § 9 ust. 1 pkt. b, Wnioskodawca zobowiązany jest uzasadnić we wniosku, dlaczego inwestycja wymaga realizacji także w 2027 r. oraz wskazać, że nie jest to inwestycja strategiczna, tzn. inwestycja która realizuje strategie przyjęte przez Radę Ministrów (w rozumieniu art. 136 ust 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych).
- Wnioskodawca spełnia poniższe warunki łącznie:
- należy do katalogu podmiotów uprawnionych do złożenia wniosku dot. inwestycji budowlanej, wymienionego w § 7,
- posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, o którym mowa w art. 3 pkt 11 ustawy - Prawo budowlane;
- przedmiotem wniosku jest inwestycja spełniająca wymagania niniejszego Ogłoszenia, w szczególności wymagania, o których mowa w ust. 2 i 3.
- Zgłaszając inwestycję w przedmiotowym naborze Wnioskodawca powinien wziąć pod uwagę, że dotacja celowa nie może zostać przeznaczona na zakup środka trwałego lub wartości niematerialnej
i prawnej o wartości początkowej niższej lub równej 10 000 zł, tj. określonej w art. 16f ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805, z późn. zm.), z zastrzeżeniem ust. 3 lit. b oraz lit. c ppkt ii.
-
SZACOWANA KWOTA INWESTYCJI ORAZ OKRES REALIZACJI
§9.
- W ramach naboru Wnioskodawcy mogą wskazywać potrzeby inwestycje, których okres realizacji zaplanowany został:
- na rok 2026 - inwestycja zostanie zakończona nie później niż do dnia 31 grudnia 2026 r.,
- na lata 2026 i 2027 - w przypadkach, kiedy dłuższy okres realizacji inwestycji jest uzasadniony – inwestycja zostanie rozpoczęta przed dniem 31 grudnia 2026 r., a zakończona nie później niż do dnia 31 grudnia 2027 r.
- ION nie wprowadza ograniczenia kwotowego dot. maksymalnej kwoty środków z budżetu państwa z części 46-Zdrowie na inwestycję budowlaną, którą Wnioskodawcy mogą planować w ramach naboru.
-
SKŁADANIE WNIOSKÓW
§10.
- Osoba/osoby, która/e wypełniają wniosek dot. potrzeb finansowych lub podpisują go w imieniu Wnioskodawcy powinna/y posiadać aktywne konto na Platformie. Utworzenie konta na Platformie wymaga potwierdzenia tożsamości za pomocą Profilu Zaufanego. Informacja na temat sposobu założenia konta na Platformie jest dostępna w podręczniku użytkownika, dostępnego pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl/podręcznik/.
- We wniosku dot. potrzeb finansowych należy podać nr PESEL[3] osoby/osób, która/e po stronie Wnioskodawcy będzie/będą posiadała/y dostęp do złożonego na Platformie wniosku. W tym celu wymagane jest podanie numeru PESEL każdej z tych osób w wyznaczonych do tego celu polach, umieszczonych w formularzu wniosku. Warunkiem uzyskania dostępu do wniosku przez ww. osoby jest posiadanie aktywnego konta na Platformie.
- Wnioskodawca, aby skutecznie złożyć wniosek, zobowiązany jest do uzupełnienia formularza wniosku dot. potrzeb finansowych dostępnego na Platformie.
- Wniosek, o którym mowa w ust. 3, musi zostać podpisany przez osobę uprawnioną/ osoby uprawnione do działania w imieniu Wnioskodawcy (zgodnie z odpisem z Krajowego Rejestru Sądowego) lub osobę właściwie umocowaną do działania w imieniu Wnioskodawcy na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa. W ostatnim przypadku w formularzu na Platformie należy dołączyć ważne pełnomocnictwo podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do reprezentacji Wnioskodawcy zgodnie z właściwym dokumentem potwierdzającym aktualny status prawny Wnioskodawcy. Pełnomocnictwo należy podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym poza Platformą i dołączyć w formie załącznika do wniosku.
- Wniosek wraz z załącznikami, o którym mowa w ust. 3, składany jest wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego, za pośrednictwem Platformy. Data i czas złożenia wniosku jest tożsama ze znacznikiem czasu wygenerowanym przy złożeniu wniosku.
- Złożony wniosek dot. potrzeb finansowych jest rejestrowany na Platformie i nadawany jest mu indywidualny numer, którym ION posługuje się w korespondencji z Wnioskodawcą. Dodatkowo Wnioskodawca otrzymuje potwierdzenie złożenia wniosku dot. potrzeb finansowych za pośrednictwem poczty elektronicznej na wskazane adresy e-mail osób, o których mowa w ust. 1 i 2. Ponadto wniosek będzie widoczny na Platformie w zakładce „Moje wnioski" dla zalogowanych użytkowników Platformy, o których mowa w ust. 1 i 2.
- ION nie wprowadza ograniczenia liczby składanych wniosków. Jednak składane wnioski powinny dotyczyć realnie określonych potrzeb podmiotów wraz z oceną możliwości ich wykonania w roku następnym.
- Nabór wniosków dot. potrzeb finansowych rozpoczyna się w dniu 24 marca 2025 r. i trwa do zamknięcia naboru wniosków. Zamknięcie naboru następuje w dniu 1 kwietnia 2025 r. o godz. 15:00.
- W przypadku potwierdzenia przez operatora Platformy wystąpienia istotnej, trwającej co najmniej 2 godziny przerwy technicznej lub awarii powodującej nieprawidłowe działanie Platformy, ION może wydłużyć termin naboru wniosków co najmniej o czas nieprawidłowego działania Platformy. ION zamieszcza informacje o wystąpieniu przerwy technicznej lub awarii Platformy, dniu i godzinie przywrócenia pełnej funkcjonalności Platformy oraz wydłużeniu terminu naboru wniosków z podaniem dnia i godziny zamknięcia naboru (jeśli dotyczy) na stronie internetowej: https://www.gov.pl/web/zdrowie/inwestycje-dla-jednostek-podleglych-i-nadzorowanych-przez-ministra-zdrowia oraz na Platformie.
§11.
- Wnioskodawca może wycofać złożony przez siebie wniosek dot. potrzeb finansowych. W takim przypadku, jest on zobowiązany do przekazania pisemnej informacji o wycofaniu wniosku, w formie dokumentu elektronicznego, podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do reprezentowania Wnioskodawcy, na adres elektronicznego systemu e-Doręczeń Ministerstwa Zdrowia: AE:PL-11185-96749-VHSCS-20, a także na adres skrzynki podawczej ePUAP Ministerstwa Zdrowia: /8tk37sxx6h/SkrytkaESP. W piśmie należy wskazać w szczególności numer wniosku, który ma zostać wycofany, oraz przyczynę jego wycofania.
- Wycofanie wniosku dot. potrzeb finansowych jest równoznaczne z usunięciem wniosku z listy wniosków biorących udział w naborze chyba, że Wnioskodawca ponownie złoży wycofany wniosek w terminie, o którym mowa w § 10 ust. 8 – w takim przypadku złożony ponownie wniosek zostanie ujęty na liście wniosków biorących udział w naborze
§12.
- W przypadku zidentyfikowanych problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem Platformy, Wnioskodawca powinien niezwłocznie zgłosić ten fakt na dedykowany adres poczty elektronicznej popi.pomoc.techniczna@cez.gov.pl celem umożliwienia podjęcia czynności wyjaśniających przez ION lub operatora Platformy. Zgłoszenia złożone w terminie uniemożliwiającym podjęcie czynności wyjaśniających przez ION (tzn. 1 dzień roboczy, bądź krócej, przed terminem zakończenia naboru, o którym mowa w § 10 ust. 8 pozostaną bez rozpatrzenia.
- Ze względu na możliwość wystąpienia ograniczeń technicznych w funkcjonowaniu Platformy, zaleca się, aby:
- ograniczyć liczbę wersji roboczych generowanych przez Wnioskodawcę,
- złożyć wniosek tak szybko jak to możliwe.
ION zastrzega, że w przypadku złożenia wniosku ostatniego dnia trwania naboru i wystąpienia w tym dniu problemów technicznych skuteczne złożenie wniosku może być niemożliwe, a ION nie ponosi z tego tytułu żadnej odpowiedzialności wobec Wnioskodawcy.
-
FORMA I SPOSÓB UDZIELANIA INFORMACJI
§13.
- Jeśli w Ogłoszeniu nie wskazano inaczej, komunikacja pomiędzy ION a Wnioskodawcą odbywa się w formie elektronicznej, tj. w formie wiadomości e-mail lub za pośrednictwem Platformy.
- Wszelka korespondencja elektroniczna przekazywana jest do Wnioskodawcy na Platformie oraz na adresy e-mail osób, o których mowa w § 10 ust. 1 i 2, wskazanych we wniosku dot. potrzeb finansowych.
- Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia sprawnie działającej skrzynki poczty elektronicznej, jak również poinformowania ION o zmianie adresu/adresów e-mail, o których mowa w ust. 2.
- W czasie trwania naboru, od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w godzinach od 10:00 do 12:00, za pośrednictwem adresu e-mail: dep-doci@mz.gov.pl oraz pod numerami telefonu: +48 882 358 881 lub +48 734 115 989 możliwe będzie zadawanie pytań przez Wnioskodawców i uzyskiwanie dodatkowych informacji na tematy merytoryczne związane z naborem.
IX. OCENA WNIOSKÓW
§14.
- Formularze złożone przez jednostki podlegać będą wyłącznie analizie w celu oszacowania wysokości potrzeb jednostek do projektu ustawy budżetowej na 2026 rok.
- Wnioski zgłoszone na etapie prac nad projektem ustawy nie podlegają procedurze oceny, tym samym na ich podstawie nie może zostać przyznane finansowanie/ dofinansowanie. W celu ich rozpatrzenia niezbędna będzie ich aktualizacja w przyszłym roku budżetowym.
-
LISTA ZAŁĄCZNIKÓW
Załącznik nr 1 – Poglądowy Wniosek POPI
Załącznik nr 2 – [aktualizacja 31.03.2025] Ogłoszenie o naborze z 24 marca 2025 – inwestycje budowlane
[1]Więcej informacji o sposobie składania wniosków poprzez Platformę Obsługi Projektów Inwestycyjnych (POPI) dostępnych jest na stronie Platformy w zakładce Podręcznik - https://e-inwestycje.mz.gov.pl/podrecznik/.
[2] Roboty budowlane - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu lub rozbiórce obiektu budowlanego.
[3]) Numer PESEL służy tylko do identyfikacji użytkownika Platformy i nie jest przetwarzany na żadnym z etapów oceny wniosku.