Przygotowanie i przeprowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnej na temat chorób otępiennych, w tym choroby Alzheimera

    Nabór zakończony

Warszawa, 03.06.2022 r. 

Aktualizacja: 24.06.2022:
Komunikat do ogłoszenia o konkursie ofert
Informacja o I posiedzeniu Komisji konkursowej

OGŁOSZENIE O KONKURSIE OFERT NA REALIZACJĘ ZADANIA Z ZAKRESU ZDROWIA PUBLICZNEGO NPZ Cel Operacyjny nr 5, zadanie 3

Na podstawie art. 14 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1956, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, i Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata 
 2021–2025 (Dz. U. poz. 642), Minister Zdrowia ogłasza konkurs ofert na wybór Realizatora zadania z zakresu zdrowia publicznego, pn.:

Przygotowanie i przeprowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnej na temat chorób otępiennych, w tym choroby Alzheimera 

zwanego dalej „zadaniem”, w ramach Zadania 3 Wspieranie aktywności społecznej seniorów oraz poprawa związanej ze zdrowiem jakości życia osób starszych Celu Operacyjnego 5: Wyzwania demograficzne Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025.

Ogłoszenie zawiera:


I.  OPIS PRZEDMIOTU KONKURSU

Przedmiotem konkursu jest wybór jednego Realizatora, którego zadaniem będzie przeprowadzenie w latach 2022-2023 kampanii edukacyjno-informacyjnej na temat zaburzeń otępiennych, w tym choroby Alzheimera, obejmującej przygotowanie i publikację/emisję materiałów promocyjno-informacyjnych w mediach.

Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat zaburzeń otępiennych, w tym ich objawów i wagi wczesnego rozpoznania choroby, a także kształtowanie właściwych postaw wobec chorych i ich bliskich. 

1. W ramach realizacji zadania oczekuje się od Realizatora:

  1. W 2022 r. – co najmniej:
  • Przeprowadzenia prac przygotowawczych do realizacji kampanii, w tym opracowania jej założeń, planu i projektów materiałów informacyjno-promocyjnych.
  • Przekonsultowania projektów materiałów informacyjno-promocyjnych i opracowania ich ostatecznych wersji do emisji/publikacji, po uzyskaniu akceptacji Ministerstwa Zdrowia.
  • Przeprowadzenia badania poziomu wiedzy i świadomości odbiorców kampanii na temat zaburzeń otępiennych przed rozpoczęciem kampanii (metodą CATI).
  • Rozpoczęcia realizacji kampanii w telewizji, radio, Internecie.
  1. Do końca 2023 r. – co najmniej:
  • Kontynuacji kampanii w telewizji, radio, Internecie, w tym przygotowania i emisji w Internecie animowanych filmów informacyjno–edukacyjnych.
  • Przeprowadzenia badania poziomu wiedzy i świadomości odbiorców kampanii na temat zaburzeń otępiennych po zakończeniu kampanii (metodą CATI).
  • Przeprowadzenia ewaluacji końcowej zadania. 

2. Działania komunikacyjne w ramach kampanii mają doprowadzić do:

  1. Zrozumienia czym są zaburzenia otępienne, że dotykają coraz większej liczby osób i nie należy ich mylić ze standardowymi objawami starzenia.
  2. Zrozumienia jakie skutki zaburzenia otępienne wywołują w codziennym życiu chorych i ich bliskich.
  3. Zrozumienia jak ważna jest profilaktyka i wczesna diagnoza.
  4. Zbudowania postawy obywatelskiej polegającej na sprzeciwie wobec dyskryminacji i izolacji osób chorych i ich bliskich.

3. Oferta musi spełniać wymagania określone w załączniku nr 1 do ogłoszenia, tj. Szczegółowy opis celów i elementów oraz oczekiwanych efektów zadania, na poziomie co najmniej wymaganego minimum.


II.  ZAKRES FINANSOWANIA ZADANIA

1. Budżet zadania

Na realizację zadania w latach 2022–2023 planuje się przeznaczyć środki publiczne w maksymalnej wysokości 6 400 000,00 zł (sześć milionów czterysta  tysięcy złotych 00/100). Szczegóły obrazuje poniższa tabela.

Rok

Całość zadania

2022

5 000 000,00 zł

2023

1 400 000, 00 zł

Razem:

                        6 400 000,00 zł


2. Zasady dotyczące kosztów finansowanych w ramach zadania

  1. Środki przekazane zostaną Realizatorowi zadania, na zasadach określonych w art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym, tj. w formie dotacji celowej. Oferent wskaże w ofercie o jaką kwotę środków finansowych udzielanych w ramach dotacji celowej ubiega się na realizację zaplanowanych zadań w latach 2022–2023.
  2. Środki finansowe na realizację zadania wykazane w treści oferty przez Realizatora nie mogą przekraczać maksymalnej wysokości środków publicznych planowanych do przeznaczenia na realizację zadania, zgodnie z tabelą w cz. II pkt 1 ogłoszenia konkursowego.
  3. Udział kosztów administracyjnych nie może przekroczyć 10% kosztów poniesionych na realizację zadania. Przy sporządzaniu kosztorysu w ramach oferty Oferent jest zobowiązany do wyszczególnienia wydatków wchodzących w skład kosztów administracyjnych oraz podania przyjętych założeń do ich wyliczenia. Do rozliczenia kosztów administracyjnych należy zastosować metodę ryczałtową, tj. przyjąć, że maksymalnie 10% kosztu całości zadania, stanowią koszty administracyjne ponoszone przez Oferenta, wynikające z obsługi realizacji zadania. 
  4. W 2022 r. kwota przeznaczona na realizację zadania, tj. 5 000 000,00 zł, pochodzi w całości z wydatków budżetu państwa, które nie wygasają z upływem roku 2021[1]), którą należy wydatkować maksymalnie do dnia 30 listopada 2022 r. Uwzględniając ten fakt, należy odpowiednio zaplanować działania w harmonogramie realizacji zadania. 
  5. Załącznik nr 4 Wykaz i wytyczne dotyczące kosztów referencyjnych stanowi wytyczne dotyczące określania stawek kosztowych poszczególnych pozycji w ramach działań planowanych w kosztorysie. W przypadku kosztów innych niż ujęte w wykazie, należy zastosować aktualnie obowiązujące stawki rynkowe mając na uwadze racjonalność i gospodarność wydatkowania środków publicznych. Jeżeli niemożliwe jest zastosowanie stawki referencyjnej i koszt realizacji działań zaplanowany w kosztorysie będzie większy, wówczas należy w ofercie zawrzeć uzasadnienie przyjęcia wyższej stawki.
  6. Minister Zdrowia ma prawo do przyznania niższej kwoty środków niż wnioskowana w ofercie i do częściowej akceptacji oferty konkursowej. W takim przypadku Realizator zostanie poinformowany o konieczności dostosowania oferty w terminie 5 dni roboczych od dnia następującego po dniu powiadomienia o propozycji Ministra Zdrowia. Realizator jest zobowiązany zapewnić osiągnięcie planowanych rezultatów zadania w sposób proporcjonalny do zmniejszonej kwoty finansowania. Dostosowana oferta może podlegać negocjacjom. W przypadku odrzucenia przez Realizatora propozycji Ministra Zdrowia, umowa na realizację zadania nie zostaje zawarta, a Minister Zdrowia może wybrać na Realizatora zadania Oferenta następnego w kolejności według uzyskanej punktacji w przeprowadzonym postępowaniu konkursowym w zakresie wyboru Realizatora zadania.
  7. Wydatki planowane do rozliczenia w ramach zadania powinny być: faktycznie poniesione i niezbędne do realizacji zadania, należycie udokumentowane i możliwe do zweryfikowania, poniesione w sposób efektywny i racjonalny oraz dokonane w sposób gospodarny, tzn. w oparciu o zasadę dążenia do uzyskania określonych efektów przy jak najkorzystniejszej cenie.
  8. W przypadku zadeklarowania przez Oferenta udziału własnego w realizacji zadania, jego wysokość, określona przez wartość procentową, jest wiążąca jako minimalny udział własny i nie podlega zmniejszeniu w dalszych etapach postępowania konkursowego w zakresie wyboru na Realizatora zadania oraz w trakcie realizacji umowy.


III.  WARUNKI PROGOWE

1. Warunki progowe dotyczące Oferenta/Realizatora:

  1. Oferentem/Realizatorem[2]) zadania mogą być podmioty, których cele statutowe lub przedmiot działalności dotyczą spraw objętych zadaniami określonymi w art. 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym, w tym organizacje pozarządowe i podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z późn. zm.).
  2. Oferent potwierdza, że zadanie będzie finansowane w całości ze środków Ministra Zdrowia, bez udziału innych współfinansujących (z ewentualnym wkładem własnym Oferenta).
  3. W ciągu 10 lat przed terminem składania ofert, Oferent należycie zrealizował co najmniej 2 projekty, dotyczące zorganizowania lub uczestniczenia w zorganizowaniu (co najmniej jako nominalny współorganizator) ogólnopolskiej kampanii medialnej z obszaru zdrowia publicznego, w  tym promowania zdrowia i zdrowego stylu życia, z użyciem w każdej kampanii co najmniej 2 mediów, a wartość każdego z projektów (kampanii) wynosiła co najmniej 1 000 000,00 zł. Każda kampania prowadzona była przez okres co najmniej 2 tygodni i nie polegała wyłącznie lub w znacznej części (w większym lub równym 60% wartości umowy) na zakupie powierzchni reklamowej lub czasu antenowego w mediach. Konieczne jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie, np. referencji, dla zrealizowanych kampanii.
  4. W ciągu 5 lat przed terminem składania ofert, Oferent przygotował 3 kreacje (scenariusz, produkcja i postprodukcja) spotu telewizyjnego o długości 30 sekund, celem przeprowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej/edukacyjnej, przy czym wartość każdego z nich wynosiła co najmniej   200 000,00 zł. Konieczne jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie zrealizowanych usług, np. w postaci referencji.

2. Warunki progowe dotyczące realizacji zadania:

  1. Liczba unikalnych odbiorców w trakcie całego okresu realizacji zadania nie może być mniejsza niż 4,5 mln, zgodnie z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 4.
  2. Oferent zagwarantuje, że obejmie działaniami wszystkie grupy docelowe opisane w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 2.  
  3. Oferent zapewni kadrę merytoryczną do realizacji zadnia co najmniej na poziomie określonym w załączniku 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 11.
  4. Oferent zagwarantuje przeprowadzenie badania wpływu kampanii na podniesienie poziomu wiedzy i świadomości jej odbiorców na temat zaburzeń otępiennych na grupie co najmniej 500 respondentów, zgodnie z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 14 lit. g.

UWAGA: Oferent nie będzie miał możliwości wyboru we wniosku aplikacyjnym wartości niższej/innej niż wartości progowe wskazane powyżej.



IV.  WYMAGANIA FORMALNE 

1. Uczestnik postępowania konkursowego jest zobowiązany do wypełnienia wniosku aplikacyjnego na Platformie Obsługi Projektów Inwestycyjnych (dalej: POPI). Treść merytoryczna oferty zawarta we wniosku aplikacyjnym ma być zgodna ze Szczegółowym opisem celów i elementów oraz oczekiwanych efektów zadania stanowiącym załącznik nr 1 do ogłoszenia. Szczegółowy opis zakresu wymaganych danych do uzupełnienia we wniosku aplikacyjnym na POPI znajduje się w cz. I załącznika nr 2 do ogłoszenia.


V.  SPOSÓB SPORZĄDZENIA OFERTY I TERMIN JEJ ZŁOŻENIA 

1. Ofertę stanowi wniosek aplikacyjny wypełniony bezpośrednio na POPI oraz załączniki wymienione w cz. I załącznika nr 2 do ogłoszenia. Szablony załączników do wypełnienia Oferent pobierze bezpośrednio z POPI w trakcie wypełniania wniosku aplikacyjnego. Oferent pobierze szablon, wypełni i załączy do wniosku aplikacyjnego w sekcji dotyczącej załączników.

2. Sposób złożenia oferty

  1. Wniosek aplikacyjny powinien być kompletny (wypełnione wszystkie pola, złożone wymagane oświadczenia, załączone wymagane załączniki) oraz opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do złożenia oferty w imieniu Oferenta.
  2. Ofertę należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem POPI znajdującej się pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl/[3]) w nieprzekraczalnym terminie do  1 lipca 2022 r., do godz. 16.00. O zachowaniu terminu decyduje data wysłania wniosku opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym na POPI.
  3. Oferty, które wpłyną po upływie ww. terminu podlegają odrzuceniu. Od tej decyzji Ministra Zdrowia nie przysługuje wniosek o przywrócenie terminu do złożenia oferty.
  4. Niedopuszczalne jest złożenie oferty w innej formie niż to zostało określone w ogłoszeniu konkursowym. Oferty złożone w innej formie niż za pośrednictwem POPI (np. w formie papierowej, przesłane na skrzynkę ePUAP lub e-mail) pozostaną bez rozpatrzenia.

3. Ważne informacje

  1. Dostęp do POPI wymaga założenia konta i zalogowania się za pośrednictwem Profilu Zaufanego. Do złożenia wniosku aplikacyjnego konieczne jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
  2. W przypadku wystąpienia problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem POPI należy niezwłocznie zgłosić ten fakt na dedykowany adres poczty elektronicznej: wsparcie.techniczne.popi@cloudsonmars.com.
  3. Przystępując do konkursu Oferent zobowiązuje się do złożenia oferty i uzupełnienia braków formalnych za pośrednictwem POPI oraz do prowadzenia dalszej korespondencji elektronicznej dotyczącej postępowania konkursowego w formie i na zasadach wskazanych w niniejszym ogłoszeniu, tj. za pośrednictwem POPI, ePUAP lub poczty elektronicznej.
  4. Niedopuszczalne jest składanie oferty w formie skanu wypełnionych i podpisanych w sposób odręczny dokumentów.
  5. Nie dopuszcza się składania przez Oferenta więcej niż jednej oferty – w takim przypadku ocenie podlegać będzie tylko oferta, która została złożona jako pierwsza (chyba, że Oferent wskaże inaczej).
  6. Oferent będzie informowany o kolejnych etapach oceny oferty za pośrednictwem POPI. Dodatkowo wyniki konkursu ofert oraz wszelkie informacje na temat przebiegu konkursu zostaną podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia: https://www.gov.pl/web/zdrowie oraz na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia – Oferent jest zobowiązany do bieżącego zapoznawania się z tymi informacjami.

VI.  KRYTERIA OCENY OFERT

1. Spełnienie kryteriów będzie weryfikowane na podstawie treści oferty. Zamawiający zastrzega sobie możliwość żądania przedłożenia przez Oferentów stosownych dokumentów potwierdzających spełnienie kryteriów, o których mowa w ogłoszeniu.

Lp.

Kryterium

Liczba punktów możliwych do uzyskania

1.

Doświadczenie Oferenta w realizacji kampanii z zakresu zdrowia publicznego

Ocenie podlegać będzie doświadczenie Oferenta z ostatnich 10 lat w realizacji kampanii informacyjno-promocyjnych obejmujących zagadnienia z zakresu zdrowia publicznego, zgodnych z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 10 lit. a.

Wyżej punktowane będą podmioty, które posiadają doświadczenie w realizacji większej liczby kampanii, z użyciem większej liczby mediów. .

28 pkt

2.

Doświadczenie Oferenta w produkcji spotów

Ocenie podlegać będzie doświadczenie Oferenta z ostatnich 5 lat w  produkcji filmów reklamowych/spotów, zawierających tradycyjne zdjęcia filmowe, przeznaczonych do emisji w telewizji, zgodnych z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 10 lit. b.

Wyżej punktowane będą podmioty, które zrealizowały większą liczbę filmów reklamowych/spotów przeznaczonych do emisji w telewizji o długości minimum 30 sekund i wartości co najmniej 200 000 zł każdy.

26 pkt

3.

Doświadczenie kadry projektu

Ocenie podlegać będzie doświadczenie kadry specjalistów z zakresu public relations lub marketingu lub planowania mediów, którą dysponuje Oferent lub przy realizacji zadania będzie dysponował, zgodne z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 11 lit. b.

Wyżej punktowane będą podmioty deklarujące dysponowanie kadrą z większym doświadczeniem w ww. zakresie.

28 pkt

4.

Dotarcie do grup docelowych 

Ocenie będzie podlegać zindywidualizowanie przekazu informacyjnego kierowanego do poszczególnych grup docelowych określonych w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 2 oraz zaproponowanie urozmaiconych działań, które w jak największym stopniu będą odpowiadały na potrzeby tych grup i uwzględniały ich specyfikę. Dodatkowo punktowane będzie wyodrębnienie dodatkowych grup/podgrup odbiorców przekazu, do których skierowany zostanie przekaz kampanii.

Wyżej punktowane będą podmioty deklarujące wykorzystanie zróżnicowanego przekazu, dostosowanego do poszczególnych grup docelowych.

06 pkt

5.

Liczba unikalnych odbiorców kampanii 

Ocenie będzie podlegać liczba unikalnych odbiorców kampanii zgodnie z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 4. 

Wyżej punktowane będą podmioty, które zadeklarują dotarcie z przekazem kampanii do większej liczby unikalnych odbiorców w trakcie całego okresu realizacji zadania.

2–8 pkt

6.

Natężenie realizacji działań

Ocenie będzie podlegać liczba deklarowanych emisji spotów telewizyjnych oraz spotów radiowych, zgodnie z wytycznymi w złączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 5.

Wyżej punktowane będą podmioty deklarujące większą liczbę emisji.

28 pkt

7.

Ocena koncepcji kreatywnej 

Ocenie będzie podlegać wyróżnialność konceptu, nośność, chwytliwość, emocjonalność, wiarygodność i dopasowanie treści poruszonych w ramach zadania, tj. zaplanowanie działań w atrakcyjnej formie, wspierającej budowanie w społeczeństwie świadomości na temat chorób otępiennych oraz kształtującej pozytywne postawy wobec osób chorych i ich bliskich, zrozumiałość i czytelność hasła oraz dostosowanie go do celów komunikacyjnych spotów. Wymagania dotyczące koncepcji kreatywnej, którą należy przedłożyć w ramach składanej oferty opisane są w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 13 lit. a.

Wyżej punktowane będą podmioty, których oferta będzie posiadała ciekawszy, wyróżniający się koncept, a zaplanowany sposób przekazu treści stanowiących tematykę kampanii będzie wyróżniał się większą nośnością, chwytliwością, emocjonalnością, wiarygodnością i dopasowaniem do odbiorców, tj. zaplanowane działania będą miały atrakcyjniejszą formę, wspierającą budowanie w społeczeństwie świadomości na temat zaburzeń otępiennych oraz kształtującą pozytywne postawy wobec osób chorych i ich bliskich.

5–26 pkt

8.

Zasięg badania wpływu kampanii na podniesienie poziomu wiedzy i świadomości jej odbiorców na temat zaburzeń otępiennych

Ocenie podlegać będzie zasięg badania wiedzy i świadomości odbiorców kampanii, prowadzonego przed i po kampanii metodą CATI, zgodnie z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 14 lit. g. 

Wyżej punktowane będą podmioty deklarujące objęcie badaniem większej liczby respondentów.

28 pkt

 

Łącznie:

78 pkt


2. O wyborze Oferenta na Realizatora zadania i przyznaniu finansowania decydować będzie wynik oceny merytorycznej, tj. liczba punktów uzyskanych przez daną ofertę w relacji do pozostałych ofert, przy czym oferta musi uzyskać co najmniej 30% możliwych do uzyskania punktów.


VII.  DODATKOWE INFORMACJE

1. Wyjaśnienia w zakresie treści ogłoszenia o konkursie ofert oraz w zakresie treści oferty udzielane będą w formie pisemnej na wniosek Oferenta. Wniosek powinien zostać przesłany drogą elektroniczną na adres poczty: dep-dl@mz.gov.pl w formie pliku z rozszerzeniem „.pdf” podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formacie PAdES przez osobę upoważnioną do złożenia oferty w imieniu Oferenta. Dodatkowo wyjaśnienia udzielane będą w dni robocze w godzinach 10.00-12.00 pod numerem telefonu 539 147 688 lub 882 358 613.


[1]) Podstawa prawna: „Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wydatków budżetu państwa, które w roku 2021 nie wygasają z upływem roku budżetowego” z dnia 21 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2407), Załącznik 1. Wykaz wydatków budżetu państwa, które w 2021 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego, nr zadania 1247.

[2]Przez Realizatora należy rozumieć podmiot, który został wyłoniony w postępowaniu konkursowym, zawarł umowę na realizację zadania oraz otrzymał środki publiczne na realizację zadania.

[3]) Szczegółowe informacje o elektronicznym składaniu wniosków poprzez Platformę Obsługi Projektów Inwestycyjnych są dostępne w Podręczniku Użytkownika POPI dostępnym tutaj