Przygotowanie i przeprowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnej na temat chorób otępiennych, w tym choroby Alzheimera
Nabór zakończony
Warszawa, 03.06.2022 r.
Aktualizacja: 24.06.2022:Komunikat do ogłoszenia o konkursie ofert
Informacja o I posiedzeniu Komisji konkursowej
OGŁOSZENIE O KONKURSIE OFERT NA REALIZACJĘ ZADANIA Z ZAKRESU ZDROWIA PUBLICZNEGO NPZ Cel Operacyjny nr 5, zadanie 3
Na podstawie art. 14 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1956, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, i Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025, stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 marca 2021 r. w sprawie Narodowego Programu Zdrowia na lata
2021–2025 (Dz. U. poz. 642), Minister Zdrowia ogłasza konkurs ofert na wybór Realizatora zadania z zakresu zdrowia publicznego, pn.:
Przygotowanie i przeprowadzenie kampanii edukacyjno-informacyjnej na temat chorób otępiennych, w tym choroby Alzheimera
zwanego dalej „zadaniem”, w ramach Zadania 3 Wspieranie aktywności społecznej seniorów oraz poprawa związanej ze zdrowiem jakości życia osób starszych Celu Operacyjnego 5: Wyzwania demograficzne Narodowego Programu Zdrowia na lata 2021–2025.
Ogłoszenie zawiera:
- Opis ogólnych zasad konkursu.
- Załącznik nr 1 do ogłoszenia – Szczegółowy opis celów i elementów oraz oczekiwanych efektów zadania.
- Załącznik nr 2 do ogłoszenia – Szczegółowy opis wymagań formalnych, oceny ofert i etapów konkursu.
- Załącznik nr 3 do ogłoszenia – Ogólne Warunki Umowy - stanowi informację o Ogólnych Warunkach Umowy, jaka zostanie zawarta z wybranym w konkursie Realizatorem zadania.
- Załącznik nr 4 do ogłoszenia – Wykaz i wytyczne dotyczące kosztów referencyjnych.
I. OPIS PRZEDMIOTU KONKURSU
Przedmiotem konkursu jest wybór jednego Realizatora, którego zadaniem będzie przeprowadzenie w latach 2022-2023 kampanii edukacyjno-informacyjnej na temat zaburzeń otępiennych, w tym choroby Alzheimera, obejmującej przygotowanie i publikację/emisję materiałów promocyjno-informacyjnych w mediach.
Celem kampanii jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat zaburzeń otępiennych, w tym ich objawów i wagi wczesnego rozpoznania choroby, a także kształtowanie właściwych postaw wobec chorych i ich bliskich.
1. W ramach realizacji zadania oczekuje się od Realizatora:
- W 2022 r. – co najmniej:
- Przeprowadzenia prac przygotowawczych do realizacji kampanii, w tym opracowania jej założeń, planu i projektów materiałów informacyjno-promocyjnych.
- Przekonsultowania projektów materiałów informacyjno-promocyjnych i opracowania ich ostatecznych wersji do emisji/publikacji, po uzyskaniu akceptacji Ministerstwa Zdrowia.
- Przeprowadzenia badania poziomu wiedzy i świadomości odbiorców kampanii na temat zaburzeń otępiennych przed rozpoczęciem kampanii (metodą CATI).
- Rozpoczęcia realizacji kampanii w telewizji, radio, Internecie.
- Do końca 2023 r. – co najmniej:
- Kontynuacji kampanii w telewizji, radio, Internecie, w tym przygotowania i emisji w Internecie animowanych filmów informacyjno–edukacyjnych.
- Przeprowadzenia badania poziomu wiedzy i świadomości odbiorców kampanii na temat zaburzeń otępiennych po zakończeniu kampanii (metodą CATI).
- Przeprowadzenia ewaluacji końcowej zadania.
2. Działania komunikacyjne w ramach kampanii mają doprowadzić do:
- Zrozumienia czym są zaburzenia otępienne, że dotykają coraz większej liczby osób i nie należy ich mylić ze standardowymi objawami starzenia.
- Zrozumienia jakie skutki zaburzenia otępienne wywołują w codziennym życiu chorych i ich bliskich.
- Zrozumienia jak ważna jest profilaktyka i wczesna diagnoza.
- Zbudowania postawy obywatelskiej polegającej na sprzeciwie wobec dyskryminacji i izolacji osób chorych i ich bliskich.
3. Oferta musi spełniać wymagania określone w załączniku nr 1 do ogłoszenia, tj. Szczegółowy opis celów i elementów oraz oczekiwanych efektów zadania, na poziomie co najmniej wymaganego minimum.
II. ZAKRES FINANSOWANIA ZADANIA
1. Budżet zadania
Na realizację zadania w latach 2022–2023 planuje się przeznaczyć środki publiczne w maksymalnej wysokości 6 400 000,00 zł (sześć milionów czterysta tysięcy złotych 00/100). Szczegóły obrazuje poniższa tabela.
Rok |
Całość zadania |
2022 |
5 000 000,00 zł |
2023 |
1 400 000, 00 zł |
Razem: |
6 400 000,00 zł |
2. Zasady dotyczące kosztów finansowanych w ramach zadania
- Środki przekazane zostaną Realizatorowi zadania, na zasadach określonych w art. 9 ust. 4 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym, tj. w formie dotacji celowej. Oferent wskaże w ofercie o jaką kwotę środków finansowych udzielanych w ramach dotacji celowej ubiega się na realizację zaplanowanych zadań w latach 2022–2023.
- Środki finansowe na realizację zadania wykazane w treści oferty przez Realizatora nie mogą przekraczać maksymalnej wysokości środków publicznych planowanych do przeznaczenia na realizację zadania, zgodnie z tabelą w cz. II pkt 1 ogłoszenia konkursowego.
- Udział kosztów administracyjnych nie może przekroczyć 10% kosztów poniesionych na realizację zadania. Przy sporządzaniu kosztorysu w ramach oferty Oferent jest zobowiązany do wyszczególnienia wydatków wchodzących w skład kosztów administracyjnych oraz podania przyjętych założeń do ich wyliczenia. Do rozliczenia kosztów administracyjnych należy zastosować metodę ryczałtową, tj. przyjąć, że maksymalnie 10% kosztu całości zadania, stanowią koszty administracyjne ponoszone przez Oferenta, wynikające z obsługi realizacji zadania.
- W 2022 r. kwota przeznaczona na realizację zadania, tj. 5 000 000,00 zł, pochodzi w całości z wydatków budżetu państwa, które nie wygasają z upływem roku 2021[1]), którą należy wydatkować maksymalnie do dnia 30 listopada 2022 r. Uwzględniając ten fakt, należy odpowiednio zaplanować działania w harmonogramie realizacji zadania.
- Załącznik nr 4 Wykaz i wytyczne dotyczące kosztów referencyjnych stanowi wytyczne dotyczące określania stawek kosztowych poszczególnych pozycji w ramach działań planowanych w kosztorysie. W przypadku kosztów innych niż ujęte w wykazie, należy zastosować aktualnie obowiązujące stawki rynkowe mając na uwadze racjonalność i gospodarność wydatkowania środków publicznych. Jeżeli niemożliwe jest zastosowanie stawki referencyjnej i koszt realizacji działań zaplanowany w kosztorysie będzie większy, wówczas należy w ofercie zawrzeć uzasadnienie przyjęcia wyższej stawki.
- Minister Zdrowia ma prawo do przyznania niższej kwoty środków niż wnioskowana w ofercie i do częściowej akceptacji oferty konkursowej. W takim przypadku Realizator zostanie poinformowany o konieczności dostosowania oferty w terminie 5 dni roboczych od dnia następującego po dniu powiadomienia o propozycji Ministra Zdrowia. Realizator jest zobowiązany zapewnić osiągnięcie planowanych rezultatów zadania w sposób proporcjonalny do zmniejszonej kwoty finansowania. Dostosowana oferta może podlegać negocjacjom. W przypadku odrzucenia przez Realizatora propozycji Ministra Zdrowia, umowa na realizację zadania nie zostaje zawarta, a Minister Zdrowia może wybrać na Realizatora zadania Oferenta następnego w kolejności według uzyskanej punktacji w przeprowadzonym postępowaniu konkursowym w zakresie wyboru Realizatora zadania.
- Wydatki planowane do rozliczenia w ramach zadania powinny być: faktycznie poniesione i niezbędne do realizacji zadania, należycie udokumentowane i możliwe do zweryfikowania, poniesione w sposób efektywny i racjonalny oraz dokonane w sposób gospodarny, tzn. w oparciu o zasadę dążenia do uzyskania określonych efektów przy jak najkorzystniejszej cenie.
- W przypadku zadeklarowania przez Oferenta udziału własnego w realizacji zadania, jego wysokość, określona przez wartość procentową, jest wiążąca jako minimalny udział własny i nie podlega zmniejszeniu w dalszych etapach postępowania konkursowego w zakresie wyboru na Realizatora zadania oraz w trakcie realizacji umowy.
III. WARUNKI PROGOWE
1. Warunki progowe dotyczące Oferenta/Realizatora:
- Oferentem/Realizatorem[2]) zadania mogą być podmioty, których cele statutowe lub przedmiot działalności dotyczą spraw objętych zadaniami określonymi w art. 2 ustawy z dnia 11 września 2015 r. o zdrowiu publicznym, w tym organizacje pozarządowe i podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r. poz. 1057, z późn. zm.).
- Oferent potwierdza, że zadanie będzie finansowane w całości ze środków Ministra Zdrowia, bez udziału innych współfinansujących (z ewentualnym wkładem własnym Oferenta).
- W ciągu 10 lat przed terminem składania ofert, Oferent należycie zrealizował co najmniej 2 projekty, dotyczące zorganizowania lub uczestniczenia w zorganizowaniu (co najmniej jako nominalny współorganizator) ogólnopolskiej kampanii medialnej z obszaru zdrowia publicznego, w tym promowania zdrowia i zdrowego stylu życia, z użyciem w każdej kampanii co najmniej 2 mediów, a wartość każdego z projektów (kampanii) wynosiła co najmniej 1 000 000,00 zł. Każda kampania prowadzona była przez okres co najmniej 2 tygodni i nie polegała wyłącznie lub w znacznej części (w większym lub równym 60% wartości umowy) na zakupie powierzchni reklamowej lub czasu antenowego w mediach. Konieczne jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie, np. referencji, dla zrealizowanych kampanii.
- W ciągu 5 lat przed terminem składania ofert, Oferent przygotował 3 kreacje (scenariusz, produkcja i postprodukcja) spotu telewizyjnego o długości 30 sekund, celem przeprowadzenia kampanii informacyjno-promocyjnej/edukacyjnej, przy czym wartość każdego z nich wynosiła co najmniej 200 000,00 zł. Konieczne jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie zrealizowanych usług, np. w postaci referencji.
2. Warunki progowe dotyczące realizacji zadania:
- Liczba unikalnych odbiorców w trakcie całego okresu realizacji zadania nie może być mniejsza niż 4,5 mln, zgodnie z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 4.
- Oferent zagwarantuje, że obejmie działaniami wszystkie grupy docelowe opisane w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 2.
- Oferent zapewni kadrę merytoryczną do realizacji zadnia co najmniej na poziomie określonym w załączniku 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 11.
- Oferent zagwarantuje przeprowadzenie badania wpływu kampanii na podniesienie poziomu wiedzy i świadomości jej odbiorców na temat zaburzeń otępiennych na grupie co najmniej 500 respondentów, zgodnie z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 14 lit. g.
UWAGA: Oferent nie będzie miał możliwości wyboru we wniosku aplikacyjnym wartości niższej/innej niż wartości progowe wskazane powyżej.
IV. WYMAGANIA FORMALNE
1. Uczestnik postępowania konkursowego jest zobowiązany do wypełnienia wniosku aplikacyjnego na Platformie Obsługi Projektów Inwestycyjnych (dalej: POPI). Treść merytoryczna oferty zawarta we wniosku aplikacyjnym ma być zgodna ze Szczegółowym opisem celów i elementów oraz oczekiwanych efektów zadania stanowiącym załącznik nr 1 do ogłoszenia. Szczegółowy opis zakresu wymaganych danych do uzupełnienia we wniosku aplikacyjnym na POPI znajduje się w cz. I załącznika nr 2 do ogłoszenia.
V. SPOSÓB SPORZĄDZENIA OFERTY I TERMIN JEJ ZŁOŻENIA
1. Ofertę stanowi wniosek aplikacyjny wypełniony bezpośrednio na POPI oraz załączniki wymienione w cz. I załącznika nr 2 do ogłoszenia. Szablony załączników do wypełnienia Oferent pobierze bezpośrednio z POPI w trakcie wypełniania wniosku aplikacyjnego. Oferent pobierze szablon, wypełni i załączy do wniosku aplikacyjnego w sekcji dotyczącej załączników.
2. Sposób złożenia oferty
- Wniosek aplikacyjny powinien być kompletny (wypełnione wszystkie pola, złożone wymagane oświadczenia, załączone wymagane załączniki) oraz opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę upoważnioną do złożenia oferty w imieniu Oferenta.
- Ofertę należy złożyć wyłącznie w wersji elektronicznej za pośrednictwem POPI znajdującej się pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl/[3]) w nieprzekraczalnym terminie do 1 lipca 2022 r., do godz. 16.00. O zachowaniu terminu decyduje data wysłania wniosku opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym na POPI.
- Oferty, które wpłyną po upływie ww. terminu podlegają odrzuceniu. Od tej decyzji Ministra Zdrowia nie przysługuje wniosek o przywrócenie terminu do złożenia oferty.
- Niedopuszczalne jest złożenie oferty w innej formie niż to zostało określone w ogłoszeniu konkursowym. Oferty złożone w innej formie niż za pośrednictwem POPI (np. w formie papierowej, przesłane na skrzynkę ePUAP lub e-mail) pozostaną bez rozpatrzenia.
3. Ważne informacje
- Dostęp do POPI wymaga założenia konta i zalogowania się za pośrednictwem Profilu Zaufanego. Do złożenia wniosku aplikacyjnego konieczne jest posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
- W przypadku wystąpienia problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem POPI należy niezwłocznie zgłosić ten fakt na dedykowany adres poczty elektronicznej: wsparcie.techniczne.popi@cloudsonmars.com.
- Przystępując do konkursu Oferent zobowiązuje się do złożenia oferty i uzupełnienia braków formalnych za pośrednictwem POPI oraz do prowadzenia dalszej korespondencji elektronicznej dotyczącej postępowania konkursowego w formie i na zasadach wskazanych w niniejszym ogłoszeniu, tj. za pośrednictwem POPI, ePUAP lub poczty elektronicznej.
- Niedopuszczalne jest składanie oferty w formie skanu wypełnionych i podpisanych w sposób odręczny dokumentów.
- Nie dopuszcza się składania przez Oferenta więcej niż jednej oferty – w takim przypadku ocenie podlegać będzie tylko oferta, która została złożona jako pierwsza (chyba, że Oferent wskaże inaczej).
- Oferent będzie informowany o kolejnych etapach oceny oferty za pośrednictwem POPI. Dodatkowo wyniki konkursu ofert oraz wszelkie informacje na temat przebiegu konkursu zostaną podane do publicznej wiadomości na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia: https://www.gov.pl/web/zdrowie oraz na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia – Oferent jest zobowiązany do bieżącego zapoznawania się z tymi informacjami.
VI. KRYTERIA OCENY OFERT
1. Spełnienie kryteriów będzie weryfikowane na podstawie treści oferty. Zamawiający zastrzega sobie możliwość żądania przedłożenia przez Oferentów stosownych dokumentów potwierdzających spełnienie kryteriów, o których mowa w ogłoszeniu.
Lp. |
Kryterium |
Liczba punktów możliwych do uzyskania |
1. |
Doświadczenie Oferenta w realizacji kampanii z zakresu zdrowia publicznego Ocenie podlegać będzie doświadczenie Oferenta z ostatnich 10 lat w realizacji kampanii informacyjno-promocyjnych obejmujących zagadnienia z zakresu zdrowia publicznego, zgodnych z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 10 lit. a. Wyżej punktowane będą podmioty, które posiadają doświadczenie w realizacji większej liczby kampanii, z użyciem większej liczby mediów. . |
2–8 pkt |
2. |
Doświadczenie Oferenta w produkcji spotów Ocenie podlegać będzie doświadczenie Oferenta z ostatnich 5 lat w produkcji filmów reklamowych/spotów, zawierających tradycyjne zdjęcia filmowe, przeznaczonych do emisji w telewizji, zgodnych z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 10 lit. b. Wyżej punktowane będą podmioty, które zrealizowały większą liczbę filmów reklamowych/spotów przeznaczonych do emisji w telewizji o długości minimum 30 sekund i wartości co najmniej 200 000 zł każdy. |
2–6 pkt |
3. |
Doświadczenie kadry projektu Ocenie podlegać będzie doświadczenie kadry specjalistów z zakresu public relations lub marketingu lub planowania mediów, którą dysponuje Oferent lub przy realizacji zadania będzie dysponował, zgodne z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 11 lit. b. Wyżej punktowane będą podmioty deklarujące dysponowanie kadrą z większym doświadczeniem w ww. zakresie. |
2–8 pkt |
4. |
Dotarcie do grup docelowych Ocenie będzie podlegać zindywidualizowanie przekazu informacyjnego kierowanego do poszczególnych grup docelowych określonych w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 2 oraz zaproponowanie urozmaiconych działań, które w jak największym stopniu będą odpowiadały na potrzeby tych grup i uwzględniały ich specyfikę. Dodatkowo punktowane będzie wyodrębnienie dodatkowych grup/podgrup odbiorców przekazu, do których skierowany zostanie przekaz kampanii. Wyżej punktowane będą podmioty deklarujące wykorzystanie zróżnicowanego przekazu, dostosowanego do poszczególnych grup docelowych. |
0–6 pkt |
5. |
Liczba unikalnych odbiorców kampanii Ocenie będzie podlegać liczba unikalnych odbiorców kampanii zgodnie z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 4. Wyżej punktowane będą podmioty, które zadeklarują dotarcie z przekazem kampanii do większej liczby unikalnych odbiorców w trakcie całego okresu realizacji zadania. |
2–8 pkt |
6. |
Natężenie realizacji działań Ocenie będzie podlegać liczba deklarowanych emisji spotów telewizyjnych oraz spotów radiowych, zgodnie z wytycznymi w złączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 5. Wyżej punktowane będą podmioty deklarujące większą liczbę emisji. |
2–8 pkt |
7. |
Ocena koncepcji kreatywnej Ocenie będzie podlegać wyróżnialność konceptu, nośność, chwytliwość, emocjonalność, wiarygodność i dopasowanie treści poruszonych w ramach zadania, tj. zaplanowanie działań w atrakcyjnej formie, wspierającej budowanie w społeczeństwie świadomości na temat chorób otępiennych oraz kształtującej pozytywne postawy wobec osób chorych i ich bliskich, zrozumiałość i czytelność hasła oraz dostosowanie go do celów komunikacyjnych spotów. Wymagania dotyczące koncepcji kreatywnej, którą należy przedłożyć w ramach składanej oferty opisane są w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 13 lit. a. Wyżej punktowane będą podmioty, których oferta będzie posiadała ciekawszy, wyróżniający się koncept, a zaplanowany sposób przekazu treści stanowiących tematykę kampanii będzie wyróżniał się większą nośnością, chwytliwością, emocjonalnością, wiarygodnością i dopasowaniem do odbiorców, tj. zaplanowane działania będą miały atrakcyjniejszą formę, wspierającą budowanie w społeczeństwie świadomości na temat zaburzeń otępiennych oraz kształtującą pozytywne postawy wobec osób chorych i ich bliskich. |
5–26 pkt |
8. |
Zasięg badania wpływu kampanii na podniesienie poziomu wiedzy i świadomości jej odbiorców na temat zaburzeń otępiennych Ocenie podlegać będzie zasięg badania wiedzy i świadomości odbiorców kampanii, prowadzonego przed i po kampanii metodą CATI, zgodnie z opisem w załączniku nr 1 do ogłoszenia w cz. II pkt 14 lit. g. Wyżej punktowane będą podmioty deklarujące objęcie badaniem większej liczby respondentów. |
2–8 pkt |
|
Łącznie: |
78 pkt |
2. O wyborze Oferenta na Realizatora zadania i przyznaniu finansowania decydować będzie wynik oceny merytorycznej, tj. liczba punktów uzyskanych przez daną ofertę w relacji do pozostałych ofert, przy czym oferta musi uzyskać co najmniej 30% możliwych do uzyskania punktów.
VII. DODATKOWE INFORMACJE
1. Wyjaśnienia w zakresie treści ogłoszenia o konkursie ofert oraz w zakresie treści oferty udzielane będą w formie pisemnej na wniosek Oferenta. Wniosek powinien zostać przesłany drogą elektroniczną na adres poczty: dep-dl@mz.gov.pl w formie pliku z rozszerzeniem „.pdf” podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formacie PAdES przez osobę upoważnioną do złożenia oferty w imieniu Oferenta. Dodatkowo wyjaśnienia udzielane będą w dni robocze w godzinach 10.00-12.00 pod numerem telefonu 539 147 688 lub 882 358 613.
[1]) Podstawa prawna: „Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie wydatków budżetu państwa, które w roku 2021 nie wygasają z upływem roku budżetowego” z dnia 21 grudnia 2021 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2407), Załącznik 1. Wykaz wydatków budżetu państwa, które w 2021 r. nie wygasają z upływem roku budżetowego, nr zadania 1247.
[2]) Przez Realizatora należy rozumieć podmiot, który został wyłoniony w postępowaniu konkursowym, zawarł umowę na realizację zadania oraz otrzymał środki publiczne na realizację zadania.