Aktualizacja potrzeb zgłoszonych w 2023 r. do projektu ustawy budżetowej na 2024 r. w zakresie zakupów inwestycyjnych
Nabór zakończony
Aktualizacja wniosków o dofinansowanie zakupów inwestycyjnych ze środków budżetowych części 46 – Zdrowie w 2024 roku m.in. dla instytutów badawczych, szpitali klinicznych, Regionalnych Centrów Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa oraz uczelni medycznych.
Departament Oceny Inwestycji (DOI) Ministerstwa Zdrowia (MZ) informuje, że do projektu ustawy budżetowej na 2024 r. - zgodnie z potrzebami inwestycyjnymi zgłoszonymi na etapie prac nad projektem ustawy budżetowej - zostały zgłoszone środki z przeznaczeniem na dofinansowanie/ finansowanie realizacji zakupów inwestycyjnych m.in. dla instytutów badawczych, uczelni medycznych, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i spółek, dla których podmiotem tworzącym jest minister właściwy do spraw zdrowia lub uczelnia medyczna - na podstawie potrzeb zgłoszonych przez ww. Jednostki do projektu ustawy.
Mając na uwadze powyższe, DOI MZ zwraca się z prośbą o aktualizację zgłoszonych potrzeb - poprzez złożenie stosownego formularza - w celu umożliwienia wnioskowania o otrzymanie w 2024 r. środków z budżetu państwa z części 46 – Zdrowie na realizację ww. inwestycji.
Aktualizacja może polegać na:
- potwierdzeniu zgłoszonych potrzeb, poprzez ponowne złożenie formularza, zgodnie z informacjami poniżej,
- modyfikacji zgłoszonych potrzeb, w tym również zgłoszeniu nowych potrzeb poprzez złożenie formularza, zgodnie z informacjami poniżej.
Jednocześnie Departament zaznacza, że brak aktualizacji wniosków złożonych do projektu ustawy budżetowej zostanie uznany za brak potrzeb inwestycyjnych na 2024 r. Wnioski zgłoszone wcześniej, w szczególności na etapie prac nad projektem ustawy, nie będą podlegać rozpatrzeniu.
Weryfikacja, czy dana jednostka może złożyć formularz odbywa się automatycznie na podstawie jej numeru REGON. W przypadku, gdy podmiot nie może dokonać aktualizacji wniosków z przyczyn technicznych (Platforma blokuje formularz po wpisaniu numeru REGON), prosimy o kontakt ze wsparciem technicznym w celu weryfikacji.
Sposób sporządzenia aktualizacji potrzeb i termin
Aktualizację należy złożyć w formie elektronicznej, z wykorzystaniem dedykowanego formularza dostępnego na Platformie Obsługi Projektów Inwestycyjnych dostępnej pod adresem https://e-inwestycje.mz.gov.pl/.
Dokonanie aktualizacji wniosków jest możliwe w terminie od 19 lutego 2024 r. do 1 marca 2024 r. do godz. 16.00.
O zachowaniu terminu decyduje data złożenia wniosku podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym w Platformie.
Aby aktualizacja mogła zostać uznana za kompletną i zostać włączona do propozycji podziału środków, powinna zawierać:
- prawidłowo uzupełniony formularz (co jest rozumiane jako wypełnienie przez jednostkę wszystkich wymaganych pól formularza oraz złożenie wymaganych oświadczeń);
- kwalifikowany podpis elektroniczny, złożony na wniosku przez:
- osobę upoważnioną/ osoby upoważnione do reprezentacji jednostki (zgodnie z właściwym rejestrem) albo
- osobę działającą/ osoby działające na podstawie udzielonego pełnomocnictwa (w tym przypadku do wniosku należy dołączyć właściwe pełnomocnictwo bądź inny dokument, na podstawie którego jest możliwe działanie tej osoby/ tych osób w imieniu jednostki. W przypadku, gdy zostało dołączone dalsze pełnomocnictwo należy dołączyć ciąg pełnomocnictw).
Liczba składanych formularzy i ustalanie priorytetów
Ze względu na ograniczoną pulę środków publicznych zwracamy się z prośbą o ograniczenie liczby składanych formularzy do maksymalnie 7, przez co należy rozumieć aktualizację do siedmiu zgłoszonych potrzeb w zakresie zakupów inwestycyjnych. Powyższe ograniczenie należy mieć na uwadze przy określaniu listy priorytetów.
Wszystkie formularze składane w ramach bieżącego naboru powinny zostać uszeregowane w sposób odzwierciedlający wagę zakupu, przy czym najwyższą wagę posiada priorytet oznaczony numerem 1, zaś najniższą 7. Jednocześnie Departament zaznacza, że numery priorytetów nie mogą się dublować. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której więcej niż jeden wniosek ma ten sam priorytet.
Opinia o celowości inwestycji
Departament zwraca uwagę na fakt, że – zgodnie z art. 115 ust. 4a i 4b ustawy o działalności leczniczej (o ile dotyczy) –w przypadku inwestycji, których wartość przekracza 2 mln zł, we wniosku należy wskazać numer oraz datę pozytywnej i ważnej opinii o celowości inwestycji (IOWISZ).
W przypadku posiadania pozytywnej i ważnej opinii o celowości inwestycji wymagane będzie dołączenie jej do składanego formularza. Wniosek bez pozytywnej opinii o celowości inwestycji w przypadkach, w których jest ona wymagana, nie będzie podlegał rozpatrzeniu.
Sprzęt zakwalifikowany do wysokospecjalistycznej aparatury medycznej
Jeżeli sprzęt, będący przedmiotem składanego wniosku o dofinansowanie zakupu inwestycyjnego, znajduje się w wykazie sprzętu zakwalifikowanego do wysokospecjalistycznej aparatury medycznej, stanowiącego załącznik nr 1 do niniejszego Ogłoszenia, wymagane jest określenie w formularzu liczby świadczeń planowanych do wykonania w roku kalendarzowym (w przeliczeniu na 1 sztukę sprzętu). Minimalna liczba świadczeń, do wykonania której w roku kalendarzowym na sprzęcie danego rodzaju zobowiązuje się jednostka składając wniosek, została określona w ww. wykazie.
Zadeklarowana we wniosku liczba świadczeń, do wykonania której zobowiązuje się jednostka składając wniosek. będzie podlegała weryfikacji na podstawie zapisów umowy.
Podpisanie wniosku
W przypadku dołączenia do formularza skanu dokumentu podpisanego odręcznie wymagane jest jego potwierdzenie za zgodność z oryginałem, przez co rozumie się podpisanie skanu dokumentu kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osoby upoważnione do potwierdzania dokumentów za zgodność z oryginałem w imieniu podmiotu.
Dokument pełnomocnictwa powinien zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym osoby udzielającej tego pełnomocnictwa, zaś w sytuacji przedłożenia skanu pełnomocnictwa podpisanego odręcznie, plik pełnomocnictwa powinien zostać opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym osoby, której udzielono tego pełnomocnictwa albo osoby udzielającej pełnomocnictwa.
Kontakt i pomoc
W przypadku wystąpienia problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem Platformy należy niezwłocznie zgłosić ten fakt na dedykowany adres poczty elektronicznej popi.pomoc.techniczna@cez.gov.pl.
Dostępne formy kontaktu ze wsparciem technicznym znajdują się w sekcji Kontakt.
Załącznik nr 1 Wykaz sprzętu - wysokospecjalistyczna aparatura medyczna